Monday, June 12, 2017

Lukisan


Kamu boleh menulisku bila mahu.

Kamu boleh jadikan aku kalimat tanya dan soal, sekaligus menulis sendiri jawapannya. Kamu boleh menjadikanku kalimat pernyataan, walaupun berupa berbagai kiasan yang tafsirannya takkan pernah lelah kita bahas dan ertikan. Sebagaimana kita selalu lakukan, atau kamu sudah lupa?

Kamu pun boleh menulisku sebagai angka. Menjadikan aku hari, minggu, bulan, tahun dan saban waktu kala kamu berjuang menjadi diri sendiri di hari muka. Membawa bilangan harapan dan doa dan kudrat dan pengalaman - tak terkirakan. Atau menjadikan aku angka yang menunjukkan waktu-waktu tertentu saat kau dilabuh kesepian.

Kamu boleh menulisku menjadi pantun dan puisi. Yang kau dendangkan dengan air mata kerana rindu. Yang kau syairkan segala rasa dan resah yang tak terungkap. Yang terkunci lidah dan bibirmu saat kau merasionalkan segala rasa dalam jiwa tika aku berhadapanmu.

Atau kamu boleh jadikan aku lagu sunyimu. Yang kau mainkan musiknya dengan piano usang di sudut rumah mu. Aku bersedia.

Kamu boleh menulisku - ikut daya, rasa dan citamu. Tapi aku mohon, tolong jangan hapuskan tulisanku itu. Biar ia menjadi kenangan dan pelajaran. Biar kita sama-sama tahu bahawa kita pernah memiliki cerita yang kita mainkan bersama.


AFMS
23102016:0112

Kaherah

No comments :